Näin nostimme Diivi verkkokaupan myyntiä 60% ja konversiota 48%, samalla varmistaen 25% katteen jokaisesta myynnistä ja alhaisen asiakashankintakulun (CPA:n).
Konversio-optimointi, digitaalinen asiakaspolku, hakusanamainonta, markkinointi
Google Ads, Facebook Ads, Shopify, Smartrmail, Google Analytics- ja data studio
Diivi on toiminut vajaa kaksi vuotta lasten ekologisten vaatteiden parissa ja myynyt näitä verkkokaupassaan. Projektin päätavoite keskittyi myynnin lisäämiseen markkinoinnin avulla. Projektissa keskityttiin markkinointi puoleen ja myynnin kasvattamiseen markkinointiratkaisuilla, kuitenkin siten, että jokaisesta hankitusta kaupasta täytyy jäädä oikea määrä katetta. Eli asiakashankinta CPA oli pidettävänä järkevänä ja samalla käymällä läpi muun muassa: logistiset kulut, maksujärjestelmäkulut ja vaatteiden valmistus kulut, jotka otettiin huomioon katetta laskiessa.
Projekti jaettiin neljään osaan: digitaalinen asiakaspolku, konversio-optimointi, markkinointi ja hakusanamainonta. Projekti aloitettiin asiakaspolutuksella, jotta pystyimme ajamaan datan avulla oikeita käyttäjiä sivustolle ja konvertoitua kaupaksi. Digitaalinen asiakaspolku alkaa jo ennen varsinaista sivulle tuloa. Usein trafiikkia ajetaan sivustolle muun muassa kampanjoiden, hakusanamainonnan tai some näkyvyyden avulla, kuten tässäkin projektissa. Aloitimme asiakaspolutuksen varsinaisista mainoskampanjoista, joiden kautta ohjasimme käyttäjät tarkasti suunnitelluille laskeutumissivuille verkkokaupassa ja loimme konversiota lisääviä toimintoja verkkokauppaan. Käytimme muun muassa seuraavia Call to action (CTA) toimintoja:
Konversio-optimoinnissa hiomme kaupan käytettävyyttä. Konversio-optimointi onkin pohjimmiltaan analyyttista työskentelyä, jonka avulla tutkitaan verkkosivuston tai verkkokaupan käytettävyydessä esiintyviä pullonkauloja. Konversio-optimoinnissa optimoimme koko polun aina kampanjasta alkaen.
Markkinointi kampanjoissa (lukuunottamatta hakusanamainontaa), emme keskittyneet suoraan ikkuna myyntiin, vaan päämääränä oli saada käyttäjä kiinnostumaan brändistä, herättää mielenkiintoa opettavaisella mainos postauksella, jossa jaettiin arvokasta tietoa sekä tuoda ekologisuutta esille vaatealalla. Näiden pohjalta saimme kuluttajia aidosti kiinnostumaan aiheesta, ajettua verkkokauppaan ja oikeilla CTA yhdistelmillä konvertoitua isolla prosentilla kaupoiksi.
Tässä projektissa emme toteuttaneet varsinaista verkkokauppa kokonaisuutta, vaan vastasimme asiakkaan toiveeseen "lisää myyntiä". Verkkokauppa ratkaisuissa täytyykin yhdistyä tekninen osaaminen kuin myös syvä liiketoimintaymmärrys, jotka ovat verkkokaupan kehityksessä keskeisiä asioita. On tärkeä tietää, että miten verkossa tehdään tulosta. Projektimme myötä Diivi on aloittamassa uuden verkkokaupan rakentamista, joka rakennetaan alusta alkaen tuottamaan, tuomaan asiakkaille arvoa sekä ajamaan parempaa vaatealaa vaate kerrallaan. Mutta ne konkreettiset tulokset: