1. Perustasi eivät ole kunnossa
Markkinointitoimenpiteesi harvoin johtavat suoraan kauppaan, vaan ne usein vähintään välillisesti siirtävät potentiaalisen asiakkaasi verkkosivuillesi (tai ländärillesi). Mikäli sivusi eivät alunperinkään konvertoi, on turha odottaa markkinoinnistasi saadun liikenteen konvertoituvan. Panosta ensin verkkosivusi toimivuuteen (asiakaspolku, konversio, hakukoneoptimointi). Verkkosivusi tekevät usein potentiaalisiin asiakkaisiisi ensivaikutelman, joka vaikuttaa suoraan siihen ostavatko ja luottavatko asiakkaasi sinuun.
2. Keskityt liikaa siihen miltä se näyttää
Kaunis ei tarkoita tehokasta tai toimivaa. Pelkkä silmäkarkki ei tuo sinulle kauppaa, vaan viestisi, verkkosivusi ja toimeenpiteesi tulee sisältää muutakin kuin vain silmäkarkkia. Toimiva voi olla myös kaunista, mutta liiallinen fokusointi visuaalisuuteen ei maagisesti muuta sitäkonversioksi.
3. Suunnittelun puute
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Sait kuningasidean ja olet luottokortti kädessä heti paukuttamassa sitä joka suuntaan. Väärissä kanavissa, väärälle kohderyhmälle ja väärään kohderyhmään kohdennettu markkinointisi ei vie sinua eteenpäin. Mieti ensin miksi, miten, milloin, missä ja kenelle haluat kohdistaa markkinointisi ja ennen kaikkea mitä asiakkaasi odottavat sinulta, mikä kiinnostaa asiakkaitasi ja mitä haluat sillä saada aikaiseksi.
4. Mittaat vääriä asioita
Saamasi kommentit ja seuraajat ovat helppoja mitata, mutta niitä ei kannata sokeasti tuijottaa. Mittaa asioita jotka tuovat yrityksellesi euroja tai jotka epäsuorasti johtavat euroihin. Kumpi on sinulle tärkeämpää: tuhat kommenttia ja kymmenen kauppaa vai miljoona kommenttia ilman kauppaa.
5. Et luota numeroihin
Data ennen mutua. Mutu ei aina ole välttämättä huono, mutta juokset turhaan laput silmillä jos et hyödynnä analytiikastasi saatua dataa. Seuraa kävijöitäsi, sen määrää ja miten he konvertoituvat. Hyödynnä saamaasi tietoa kävijöistäsi ja asiakkaistasi. Analysoi saamasi tieto ja käytä sitä parantaaksesi omia sivujasi ja kohdentaaksesi paremmin markkinointiasi.
6. Et ole tarpeeksi pitkäjänteinen tai odotat liian nopeita tuloksia
Roomaa ei rakennettu päivässä. Brändisi, tuotteesi tai viestisi vakiintuminen kohderyhmääsi vie usein aikaa ja pitkäjänteistä markkinointia. Oikeiden kanavien löytäminen vaatii määrätietoisen markkinoinnin lisäksi aikaa ja rahaa. Markkinointisi palaset rakentuvat toistensa päälle. Haluatko mieluummin viikon ajan 200 kauppaa vai tasaisesti joka viikko 100 kauppaa?
7. Viestisi kiinnostaa vain sinua
Teet viestistäsi vain sinua kiinnostavan, olettaen että asiakkaitasi kiinnostavat samat asiat. Älä oleta. Mieti ja kysy asiakkailtasi mikä asiakkaitasi kiinnostaa, mikä tuo heille lisäarvoa ja miten saat heidät valitsemaan juuri sinun palvelusi. Keskustele kohderyhmäsi kanssa. Sinun yrityksesi ei valitettavasti lähtökohtaisesti kiinnosta kohderyhmääsi, ellet tee siitä heille kiinnostavaa.
Summa Summarum
Onnistunut markkinointi ei tapahdu silmänräpäyksessä, eikä sille valitettavasti ole yhtä aina toimivaa kaavaa. Markkinoinnissa on kuitenki hyvä pitää yleiset nyrkkisäännöt ja kysymykset mielessä: missä, miten, milloin ja kenelle. Sokeasti markkinointiin laitettu euro ei aina muutu kahdeksi, jos sitä ei tee määrätietoisesti kohti haluttua suuntaa. Jos haluat markkinoinnistasi toimivan, älä tee sitä vain vasemmalla kädelläsi. Paitsi tietysti jos olet vasenkätinen, kuten allekirjoittanut.